Create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Anda Pelawat ke...

Jumaat, 21 Mei 2010

Buku Baharu Minggu Ini

Siri: Ceritera Teladan
Judul: Kasihnya Ibu
Pengarang: Razlan Yusoff

Cerita ini mengisahkan tentang sepasang suami isteri, Samad dan Piah yang tidak mempunyai anak. Pada suatu hari, seorang pakcik telah tersesat ke kampung mereka lalu diberi tumpang di rumah mereka. Sebagai membalas jasa baik mereka, pakcik tersebut pun memberikan sekuntum bunga yang aneh kepada Piah. Pakcik tersebut berpesan agar Piah mandi air bunga tersebut supaya boleh hamil. Tidak lama selepas itu, Piah pun hamil.

Pada suatu hari, sedang berburu, Samad dipatuk ular. Mayatnya ditemui oleh orang kampung. Piah bersendirian melahirkan dan membesarkan anaknya, Dahlia. Setelah meningkat dewasa, Dahlia dijodohkan dengan anak ketua kampung.

Setelah ketua kampung meninggal, anaknya mengambil tempatnya sebagai ketua kampung. Dahlia mula lupa diri setelah mendapat jawatan dan kemewahan.

Pada suatu hari, Piah kehabisan beras. Dia pun segera ke rumah Dahlia untuk meminta secupak beras. Betapa kecewanya hati Piah, apabila anaknya itu menghalau dia dari rumah. Piah berkata,"Daripada mempunyai anak seperti kau, baik aku tiada anak."

Tiba-tiba guruh berdentuman. Hujan turun dengan lebatnya. Badan Dahlia terasa sakit. Dia meminta tolong dari ibunya. Jeritan Dahlia tidak dipedulikan Piah. Perlahan-lahan Dahlia bertukar menjadi batu. Piah terus melangkah tanpa menoleh lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan